עורך דין הסדר חוב

שירותי עורך דין הסדר חוב

בין אם מדובר באדם פרטי ובין אם מדובר בחברה עסקית, על מנת לטפל בחובות באופן נכון ואחראי ניתן להיעזר בהליך המכונה הסדר חובות, וזאת בכדי למנוע את המפגש הלא נעים עם אנשי ההוצאה לפועל.

החובות עצמם יכולים להיות במסגרת חובות אישיים של אדם או במסגרת חוב של חברה עסקית, אך תהליך הוצאה לפועל והסדרי חוב הוא יחסית זהה. יחד עם זאת, אחד ההבדלים הקיימים בין חברה עסקית (בע"מ) לאדם פרטי הוא בכך שקיים מסך משפטי המגן על בעלי החברה מפני עיקול נכסיהם הפרטיים.

בשנים האחרונות עולה תדירות הדרישה לפעולה משפטית הנקראת הרמת מסך שעיקרה הוא היכולת לדרוש מבעלי החברה את כיסוי החוב מנכסיהם וביטול "החסינות" לכיסוי החוב שמעניקה החברה.

 

מה המשמעות של הסדר חוב?

הסדר חוב חדלות פרעון הוא הסכם בין חייב (היחיד או החברה הנמצאים בהליכי חדלות פרעון) לבין נושיו, שבמסגרתו נקבע אופן פירעון חובותיו של החייב. מטרת הסדר החוב היא לאפשר לחייב לצאת מהליכי חדלות פרעון תוך תשלום חלקי או מלא של חובותיו, ומתוך התחשבות ביכולותיו הכלכליות. להליך זה של הסדר חוב יש כמה יתרונות בולטים:

  • מניעת פשיטת רגל: הסדר חוב מאפשר להימנע מהליך משפטי מורכב ובעל השלכות משפטיות וכלכליות משמעותיות.
  • חזרה לשגרה: הסדר חוב מאפשר לחייב לחזור לשגרה כלכלית תוך זמן קצר יחסית, תוך פגיעה מינימלית ככל האפשר בזכויות.
  • שיקום כלכלי: הסדר חוב מסייע לחייב בשיקום כלכלי, תוך מתן אפשרות לחזור ולנהל עסקים או למצוא עבודה.
  • שמירה על יחסים עסקיים: הסדר חוב יכול לעזור בשמירה על יחסים עסקיים בין החייב לנושיו, דבר שיכול לתרום להצלחתו העתידית של החייב.

מהם השלבים בהתגלגלות חוב?

יש לדעת כי חוב שאינו מטופל עובר הליך בין מספר שלבים, כמו שניתן לראות במקרה של הסדר חובות לבנקים של אדם פרטי:

  • בשלב הראשון, אדם פרטי החייב לבנקים כסף למשל בעבור הלוואה או משכנתא שלקח, יקבל התרעה מן הבנק ממנו לווה את הכסף. כבר בשלב זה, מומלץ לנסות להסדיר את החוב על ידי פריסתו מול פקיד הבנק ולהתגמש כך שיהיה ניתן לעצור את סחף החובות כבר כעת.
  • בשלב הבא, הבנקים ישלחו מכתב מעורך דין מטעמם הדורש את תשלום החוב, ומתריע על נקיטת הליכים משפטיים ופתיחת תיק מול בעל החוב בלשכת הוצאה לפועל.
  • אם החובות לא הוסדרו עד שלב זה, ייפתח כנגד האדם תיק בהוצאה לפועל ויתווספו תשלומים נוספים מלבד החוב (הוצאות משפטיות עבור עורך דין, אגרה ללשכת ההוצאה לפועל וכו').
  • השלב הבא הינו קבלת אזהרה לפני הוצאה לפועל. בהוצאה לפועל יידרש האדם לבצע חקירת יכולת שתקבע את יכולתו להחזיר את החוב וינסו לפרוס את התשלומים על פי הסדר שמחשב את יכולתו הכלכלית של החייב.
  • בנוסף, לשכת ההוצאה לפועל יכולה לבצע פעולות שונות על מנת להחזיר את החוב לבעליו למשל, לעקל נכסים ומשכורת, לעכב יציאה מן הארץ וכיו"ב.

הוצאה לפועל והסדרי חוב

כיצד להימנע מפגישה עם לשכת הוצאה לפועל?

כפי שניתן להבין, המפגש עם ההוצאה לפועל אינו רצוי וניתן למנוע אותו באמצעות מספר דרכים:

  • צרו קשר עם עורך דין הסדרי חובות. עורך הדין ינסה להגיע לפשרה מול עורך הדין המייצג את הבנק וינסה להגיע להסדר חוב שיספק גם אתכם וגם את הבנק וכך ייפסק הליך הפניה להוצאה לפועל.
  • נסו להסדיר את החובות בשלב מוקדם ככל האפשר. ככל שתחזיקו זמן רב יותר חוב שאינו מוסדר, אתם בסכנה להפסד משמעותי הרבה יותר. כבר בשלבים הראשוניים כדאי לגשת לבנק ולנסות להסביר את המצב ולא לחכות לרגע האחרון.
  • גם בשלבים מאוחרים ניתן לנסות להידבר עם פקידי הבנק וזה עדיף, כאמור, על פגישה עם אנשי לשכת ההוצאה לפועל.

תפקידו של עורך דין הסדר חוב

חשוב לדעת כי עורך דין הסדר חוב ממלא תפקיד קריטי בהליך מורכב ורגיש. תפקידיו העיקריים של עו ד הסדרי חובות כוללים:

  • ייעוץ וליווי החייב: עורך דין להסדר חובות בוחן את מצבו הכלכלי של החייב לעומק, תוך איסוף נתונים פיננסיים, ניתוח חובותיו ויכולותיו הכלכליות. הוא מסביר לחייב את ההליך המשפטי של חדלות פרעון ושיקום כלכלי, לרבות האפשרויות השונות העומדות בפניו, כגון הסדר חוב, הפטר חובות או פשיטת רגל (הליך חדלות פירעון). כמו כן, הוא מייעץ לחייב לגבי הדרך הטובה ביותר לצאת מהמצב הקשה תוך התחשבות בנסיבותיו האישיות ובמטרותיו, ומסייע לחייב בהכנת תכנית שיקום כלכלי, המפרטת כיצד בכוונתו לפרוע את חובותיו לאורך זמן.
  • ניהול משא ומתן עם הנושים תוך ניסיון להגיע להסדר חוב הוגן ובר-קיימא עבור כל הצדדים. עורך הדין מציג בפני הנושים את מצבו הכלכלי של החייב ואת תכנית השיקום שהוכנה, תוך ניסיון לשכנע אותם לאשר את הסדר החוב. כמו כן, עורך הדין מנהל מו"מ על גובה החוב שייפרע, פריסת התשלומים, ערבויות ועוד. הוא פועל להשגת הסכמות בין כל הנושים, תוך התחשבות באינטרסים של כל צד.
  • ייצוג החייב בבית המשפט: עורך הדין מייצג את החייב בבית המשפט לאורך כל ההליך, החל מהגשת הבקשה לאישור הסדר חוב ועד לאישורו הסופי.

לשירותי עורך דין הסדר חוב, לקביעת פגישה ולקבלת עוד מידע בנושא, צרו קשר עם משרד עו"ד רונן אדר בטלפון 03-9702992.