עורך דין לפתיחת חברה – באיזה מסלול לבחור בהקמת חברה

עורך דין להקמת חברה

פעמים רבות מגיעים אלי בעלי חברות ומתייעצים איתי, / פורסם באתר NRG מחלקה משפטית

"מהי הדרך הטובה ביותר לצאת מהפלונטר העסקי כלכלי שאני נמצא בו"?
במאמר זה אנסה על קצה המזלג, להעביר לכם את המהלכים שכדאי לעשות לפני שמגיעים לפלונטר העסקי כלכלי ומהם הכלים או המהלכים שיאפשרו לך בעל החברה לצאת לדרך חדשה טובה יותר.

ברצוני לחזור לתהליך הקמת החברה. קיימות 2 אפשרויות עבור היזם להקים חברה:

  1. עוסק מורשה: אין הבדל וחלוקה משפטית בין היזם לבין העסק, שתי הישויות שוות הן בצד המשפטי והן בצד הכלכלי.
  2. חברה בע"מ: ישנן שתי ישויות משפטיות נפרדות: בעלי העניין שהם בעלי המניות, והחברה עצמה שמתפקדת כישות משפטית נפרדת.

כשהיזם צריך לקבל החלטה בתחילת הדרך לאיזה כיוון הוא הולך, הוא צריך לקחת בחשבון מספר נקודות חשובות:

–          רמת הסיכונים העסקים והכלכליים שהחברה העתידית צריכה להתמודד

–          סוג השוק שבו תתנהל החברה: האם ישנם הרבה שחקנים בשוק זה

–          האם השירות או המוצר הם על בסיס טכנולוגיה או יותר על בסיס ניסיון וידע אנושי

–          מי הם הספקים והלקוחות של אותה חברה

–          האם החברה תהיה מרובה בעובדים או חברה ללא עובדים

כל הנקודות האלה ועוד נקודות רבות אחרות יתנו למקבל ההחלטה את הכיוונים אליהם החברה הולכת ובאילו תנאים. בנקודת ציון זו מתחיל המסע של היזם לקבלת ההחלטות הנכונות לעתיד טוב יותר ובטוח יותר, כאשר הרעיון מתהווה אבל עדיין ישנה ההתלבטות באיזה צורה לשווק ולמכור את הרעיון או המוצר.
במקרים רבים כשמגיעים אל משרדי יזמים ו/או בעלי חברות במצב פלונטר עסקי או כלכלי ניתן היה לחסוך להם את המורכבות כבר בתחילת הדרך בהתייעצות עם עורך דין לפתיחת חברה מנוסה, ואף לתת חיזוקים וליווי באמצע הדרך. במצב בו החברה מגיעה כחדילת פירעון- כלומר: סך התחייבויותיה גדול מסך הכנסותיה, כאן נשאלת השאלה האם באפשרותי כיועץ משפטי/עו"ד של החברה-  להבריא את החברה, לפרק אותה, למכור אותה או לפשוט רגל.  והדרך האחרונה היא לתת לנושים לתבוע את החברה אם בהוצאה לפועל או בדרך לפירוק וכינוס נכסים, לכל דרך יש את היתרונות ואת החסרונות ויש לחתור למינימום פגיעה עם יכולת להשתקם.

להלן האפשרויות העומדות בפני החברה:

  1. ניסיון הבראת החברה לתקופה של 9 חודשים. בתקופה זו ממנה בית המשפט מנהל מיוחד לחברה, שבעצם לוקח את מושכות ניהול החברה מידי המנכ"ל ומנהל את החברה להבראתה , היתרונות הם שבית המשפט נותן אפשרות לחברה להשתקם ללא הפרעות של נושים בדרך.
  2. פירוק החברה ע"י בית המשפט ומינוי מנהל מיוחד שינהל את הפירוק. הסיכוי לבעלי המניות לקבל חלק מהנכסים קלוש מאוד כי קיים סדר חלוקה על פי הפקודה שקובע מי הראשון לו מגיעים נכסים ומי יקבל אחרון.
  3. במקרה שהחברה היא עסק מורשה ונקלעה לחדילת פירעון, לבעל החברה ישנן שתי אפשרויות, האחת לבקש פשיטת רגל כשבסוף ההליך הוא יכול לקבל הפטר ולמחוק את כל החובות ולהתחיל פרק חדש, או להיכנס למסלול הוצל"פ שבו לאחר תקופה מסוימת של אחזר חובות, יוכל להיכנס למסלול הפטר, אם יעמוד בקריטריונים.